Monday, March 15, 2010

Few Prayers To Share With You

1. Doa Diberi Manfaat
"Ya Allah, sesungguhnya aku berlindung kepadaMu daripada hati yang tidak khusyuk, doa yang tidak didengar, jiwa yang tidak pernah puas, dan daripada ilmu yang tidak bermanfaat. Dan aku berlindung kepadaMu daripada empat perkara tersebut"

2. Doa Menjadi Hamba Yang Bersyukur
"Wahai Tuhanku, ilhamkanlah aku supaya aku bersyukur akan nikmatMu yang Engkau kurniakan kepadaku dan kedua ibu bapaku, dan supaya aku tetap beramal soleh yang Engkau redai; dan masukkanlah aku dengan limpah rahmatMu dalam kumpulan hamba-hambaMu yang soleh"
(Al-Naml: ayat 19)

3. Doa Supaya Mudah Membayar Hutang
"Ya Allah, aku berlindung denganMu daripada ditimpa kesusahan dan kedukaan, daripada kelemahan dan kemalasan, daripada kedekut dan perasaan takut, dan daripada desakan hutang dan paksaan orang"

4. Doa Penerang Hati
"Wahai Tuhan kami, janganlah Engkau memalingkan hati-hati kami setelah Engkau memberi petunjuk kepada kami dan berilah kepada kami rahmatMu; bahawasanya Engkaulah Tuhan yang sangat banyak pemberiannya"
(Ali 'Imran: ayat 8)

5. Doa Memohon Keluarga Yang Baik
"Ya Tuhanku, jadikanlah aku dan anak cucuku orang-orang yang tetap mendirikan solat. Ya Tuhanku perkenankanlah doaku. Ya Tuhanku berikanlah keampunan kepadaku dan kedua ibu bapaku dan sekelian orang-orang mukmin pada hari terjadinya hisab (Hari Kiamat)"
(Ibrahim: ayat 41)

6. Doa Bulan Rejab Dan Syaaban
"Ya Allah Ya Tuhan kami, anugerahkanlah keberkatan kepada kami dalam bulan Rejab dan bulan Syaaban dan sampaikanlah kami Ya Allah hingga ke bulan Ramadhan (yakni panjangkanlah umur kami Ya Allah, sehingga kami dapat bertemu dengan bulan Ramadhan)"
(Hadis Riwayat Ahmad & At Tabrani daripada Anas)

7. Doa Di Akhir Kehidupan Yang Baik
"Ya Tuhan kami, sungguhnya kami telah mendengar seruan yang menyeru kepada iman: beimanlah kamu kepada Tuhanmu, maka kami pun beriman. Ya Tuhan kami ampunilah dosa-dosa kami dan hapuskanlah kesalahan-kesalahan kami serta matikanlah kami beserta orang-orang yang banyak berbuat kebajikan. Ya Tuhan, berilah kami apa yang telah Engkau janjikan kepada kami dengan perantaraan Rasul-RasulMu, dan janganlah Engkau hinakan kami pada Hari Kiamat nanti. Sesungguhnya Engkau sama sekali tidak akan pernah memungkiri janji"
(Ali Imran: ayat 193-194)

8. Doa Beramal Soleh
"Ya Allah, sesungguhnya aku memohon kepadaMu untuk beramal baik, meninggalkan kemungkaran, mencintai orang-orang miskin dan memohon agar Engkau mengampuni dan merahmatiku. Dan jika Engkau ingin menurunkan fitnah bagi suatu kaum, maka wafatkanlah aku tanpa difitnah. Dan aku memohon kepadaMu rasa cinta kepadaMu dan cinta kepada orang-orang yang menyintaiMu, juga cinta kepada amalan yang mendekatkan diriku untuk mencintaiMu"

9. Doa Memohon Keringanan Dan Kemudahan
"Ya Tuhan kami, janganlah Engkau hukum kami lupa atau kami tersalah. Ya Tuhan kami, janganlah engkau beban kepada kami beban yang besar sebagaimana Engkau bebankan kepada orang-orang yang sebelum kami. Ya Tuhan kami, janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang tidak sanggup kami memikulnya. Beri maaflah kami; ampunilah kami; dan rahmatilah kami. Engkaulah penolong kami. Maka tolonglah kami terhadap kaum yang kafir"
(Al Baqarah: ayat 286)

1 comment:

Yati said...

Thanks for sharing these...may God bless you..